Stroke: eating more fruit and vegetables reduced the risk
|
|
|
Clinical bottom line (level 1b)
- People who ate large amounts of fruit and vegetables
were at lower risk of stroke.
| |
Joshipura et al: JAMA 1999; 282 : 1233-1239
|
Expires December 2003
|
The study Inception cohort study with objective outcomes, adjusted
for confounding factors, validated in an independent set of patients.
Setting: community, USA
114279 patients healthy
individuals from Nurses' Health Study (100% women, aged 30 to 55 in 1976)
and the Health Professionals' Follow-up Study (100% men, aged 40 to 75 in
1986)
Excluded if
- previously diagnosed with cancer, diabetes, or cardiovascular
diseases
- implausible amounts of food intake reported
- left signficant portions of questionnaire blank
Factors studied:
smoking, alcohol consumption, family history of myocardial infarction,
body mass index, multivitamin supplement use, vitamin E use, aspirin use,
physical activity, hypertension, hypercholesterolaemia, post-menopausal
hormone use in women
Pooled logisitic regression analysis
was used to adjust for confounding factors.
?100% followed for 10
to 15 years (to 1990) Outcomes studied:
The evidence
- Median intake of fruit and vegetables for women: 5.8 servings per
day (quintile 1: 2.9; quintile 5: 10.2). Median intake for men: 5.1
servings per day (quintile 1: 2.6; quintile 5: 9.2)
- Risk of stroke: quintile 5 v. quintile 1: RR 0.69 (95% CI: 0.52 to
0.92)
- There was no apparent reduction in risk beyond 6 servings a day.
- RIsks were lowest with high consumption of cruciferous vegetables
(broccoli, cabbage, cauliflower, brussel sprouts), green leafy
vegetables, citrus fruits and vitamin C-rich fruit and vegetables.
Citation
- Joshipura KJ, Ascherio A, Manson JE, et al: fruit and vegetable
intake in relation to risk of ischemic stroke. JAMA 1999; 282 :
1233-1239
Search Terms: from ACP Journal Club other articles
noted Contributor: Chris Ball, December 2001 Reviewer:
Clinical Question.
| Patient |
healthy |
| Intervention or Exposure |
fruit and vegetable intake |
| Outcome |
stroke | |
|